Zo helpt het advies voeding en leefstijl bij een verlaagde verbranding

Wat is verlaagde verbranding?

Gewicht willen verliezen kent, zoals iedereen weet, vele struikelblokken. Je krijgt juist steeds meer last van een hongergevoel en hoe je ook je best doet om minder te eten, de cijfers op de weegschaal blijven hangen.

Vaak komt dit door het volgen van een streng dieet (of zelfs meerdere) in het verleden. Zonder dat je het hebt gemerkt, is de verbranding langzamer geworden. Diëten kan je zo dus eigenlijk dikker maken.

 

Hoe ontstaat een verlaagde verbranding?

Deze verlaagde verbranding wordt onder meer veroorzaakt doordat je spierweefsel door te streng diëten, is afgenomen.

Maar er kan nog een andere reden zijn.

Met een BMI hoger dan 25 zijn je bloedvetten (triglyceriden) waarschijnlijk verhoogd waardoor de kans groot is dat de hormoonsignalen die door je vetweefsel worden afgegeven niet meer door je lichaam worden opgemerkt (leptineresistentie).

Zo denkt je lichaam dat je verhongert terwijl je eigenlijk nog over voldoende vetreserves beschikt. Je hebt dan de hele dag trek in eten.

Bovendien wordt door deze leptine-resistentie je verbranding flink langzamer. Je lichaam staat op een klein waakvlammetje.

Ook kan het veroorzaakt worden door: hypothyreoïdie (een langzame schildklierwerking), menopauze (en andere hormoonschommelingen) en het kan genetisch zijn.

Zo helpt het advies

Met de vragenlijsten en online intake stel ik vragen om bepaalde zaken uit te sluiten of juist als oorzaak aan te wijzen. We kijken wat je lichaamstype/constitutie is en je algemene gezondheidstoestand. Op basis van je antwoorden stel ik het advies voeding en leefstijl op, volledig op maat.

Wanneer er bij jou sprake is van een verlaagde verbranding, dan geeft het advies je hierover informatie (wat is het) en te nemen stappen (hoe ga je ermee om).