Wat heeft voeding met psychisch welbevinden te maken?

Voeding en psyche

  • Heb je je ooit afgevraagd welk effect je voeding heeft op de gezondheid van je hersenen? En je darmen?
  • Weet je dat twee derde van het voedsel dat in onze supermarkten wordt verkocht overmatig gefabriceerde chemische soepen zijn?
  • Of weet je dat de meest prominente symptomen die naar voren komen als je ‘verhongert’ psychologisch zijn, zoals prikkelbaarheid, zelfbeschadiging, depressieve gevoelens en angst? En verhongeren doen we al bij voedingstekorten. Daar kun je last van hebben zonder dat je het idee hebt dat je te weinig eet.

 

Geestelijke gezondheid

Over de hele wereld worstelt gemiddeld een op de vijf van ons met de geestelijke gezondheid en eigenlijk doen we niet genoeg om dit alsmaar groeiende probleem aan te pakken. Terwijl de oplossing veel dichterbij kan liggen dan wij zelf denken.

 

Verbeter het voedingspatroon

Een van die oplossingen kan het verbeteren van het voedingspatroon zijn. Een veilige en haalbare manier om psychische aandoeningen te voorkomen of te verminderen.

Maar aan welke voedingscomponenten moeten we dan denken bij het maken van voedingskeuzes? En wordt wat wij eten niet steeds minder voedzaam? En hoe gaan we om met de omgevingsfactoren die onze voedingsbehoeften beïnvloeden?

 

Ik begeleid je op deze reis naar betere voeding, welbevinden en gezondheid.

 

Lees hier meer over mijn begeleiding: