Voedingspiramide (orthomoleculair)

Dranken

In dit vak staan de dranken zoals (kruiden)thee, water en koffie. Gebruik hiervan dagelijks tussen 1-1,5 liter.

Groente

Groente leveren veel voedingsstoffen en maar weinig calorieën. Alle kleuren groente leveren weer andere gezonde stoffen, eet dus alle kleuren groente en eet er veel van. De voedingspiramide raadt je daarom aan om dagelijks 300-500 gram groenten te eten. 1 opscheplepel groente = 50 gram, 1 schaaltje rauwkost = 50 – 75 gram.

Fruit

Fruit is in al zijn soorten en kleuren een van de belangrijkste leveranciers van gezondheids bevorderende stoffen. Alle kleuren fruit doen wel iets anders op het gebied van je gezondheid. Fruit levert vezels, vitamines en mineralen. Net als bij groente is het belangrijk om fruit af te wisselen. Het voedingspiramide advies is om dagelijks 200-400 gram fruit te eten. 1 stuk fruit van gemiddelde grootte = 100 gram. 1 schaaltje fruit = 100 – 125 gram.

Zuivel

Met zuivel bedoelen we melk en alle producten die hiervan gemaakt zijn zoals kaas, yoghurt, karnemelk en kwark. Het is een leverancier van eiwitten, vitamines en calcium. Het voedingspiramide advies is dagelijks 1-2 consumpties zuivel te gebruiken. 1 schaaltje/glas = 150 gram. 1 kom = 250 gram.

Volkoren graanproducten

Tot deze groep behoren alle granen die gemaakt worden van de hele graankorrels. Dit is meer dan alleen het van tarwe gemaakte volkorenbrood. Ongeraffineerde granen zijn een bron van vezels, vitamines en mineralen. Het voedingspiramide advies is om verschillende graansoorten zoveel mogelijk af te wisselen. 1 eetlepel muesli = 10 gram. 1 opscheplepel rijst/pasta = 50 gram. 1 volkoren boterham = 35 – 50 gram.

Knollen

Tot de knollen rekenen we in de voedingspiramide aardappelen, maar ook de zoete aardappel, de aardpeer en cassave. Ze zijn een bron van zetmeel maar leveren ook andere voedingstoffen. Het advies is net als bij de granen verschillende soorten knollen af te wisselen. 1 kleine aardappel is 50 gram.

Vis, gevogelte, wild, ei en vlees

Deze groep levert vooral eiwitten, die belangrijke bouwstoffen zijn voor ons lichaam. We hebben ze dagelijks nodig om gezond te blijven. Het advies is dagelijks tussen de 75-125 gram van deze producten te gebruiken. Eet regelmatig vis en matig het gebruik van vet en bewerkt vlees. 1 portie = 100 – 125 gram. Beleg voor 1 boterham = 15 – 20 gram.

Peulvruchten

Tot de peulvruchten horen allerlei soorten bonen zoals kikkererwten, linzen, sojabonen en producten zoals tahoe of tofu. Ze leveren veel goede voedingsstoffen, zoals vezels, en zijn lekker bij de warme maaltijd. We eten ze echter veel te weinig! 1 opscheplepel = 50 gram.

Olie en vetten

Olie en vet bevatten waardevolle vitamines en vetten die onmisbaar zijn voor je gezondheid. Verschillende soorten olie of vetten zijn geschikt om in te bakken, als dressing te gebruiken en je brood mee te besmeren. De voedingspiramide adviseert zoveel mogelijk natuurlijke vetten en olie te gebruiken, roomboter hoort hier ook bij! 1 smeersel voor de boterham = 5 gram, 1 eetlepel = 10 gram.

Noten

Het voedingspiramide advies is: neem dagelijks een handje noten als gezond tussendoortje. Ze leveren veel waardevolle voedingsstoffen, vitamines, mineralen, vezels en goede vetten! Er zijn veel verschillende soorten noten, allen met karakteristieke eigenschappen. 1 eetlepel noten = 20 gram. Noten-zadenpasta voor de boterham = 150 gram.

Zoetmiddelen

In de voedingspiramide worden alle producten waarmee je een zoete smaak aan je eten kan geven tot de zoetmiddelen gerekend. Hierbij kun je denken aan rozijnen of honing die je aan de yoghurt toevoegt. Wil je weten waarom je beter geen zoetstoffen kunt gebruiken en ook matig moet zijn met natuurlijke zoetmiddelen? En waarom veel suikers in de voeding ongezond zijn. 1 theelepel zoetmiddel = 5 gram. 1 eetlepel rozijnen = 10 gram.

Kruiden en specerijen

Met kruiden en specerijen kun je op een heerlijke en gezonde manier je maaltijd op smaak brengen. Ook hebben ze een goed effect op je gezondheid. Kruiden en specerijen zijn rijk aan antioxidanten en andere gezondheidbevorderende stoffen. In de voedingspiramide wordt daarom aangeraden ze dagelijks te gebruiken.

 

Een (gemiddeld) dagmenu ziet er dan als volgt uit:

– 1,5 liter dranken (liefst water, groene thee, vruchtenthee, geen suiker bevattende frisdranken, of te veel vruchtensappen)
– 200 – 500 gram groente, 1 opscheplepel groente is ongeveer 100 gr
– 200 – 400 gram fruit, 1 stuk fruit is ongeveer 100 gram
– 100 – 150 gram volkoren graanproducten, 1 eetlepel volkoren pasta is 50 gram, 1 snee volkoren brood is ongeveer 35 – 50 gram
– 75 – 125 gram knollen, 1 kleine aardappel weegt bijv. 50 gram
– 50 – 100 gram peulvruchten, 1 opscheplepel peulvruchten is 50 gram
– 75 – 125 gram vis gevogelte, wild, eieren en vlees, 1 portie vis, vlees = 100 – 125 gram, beleg voor de boterham = 15 – 20 gram, 1 ei = 50 gram
– 25 gram olie en vet, smeersel voor 1 snee brood is ongeveer 5 gram, 1 eetlepel olie is 10-15 gram
– 25 gram noten en zaden, 1 eetlepel noten 20 gram, pasta voor de boterham (liefst ongezoet) 15 gram
– 150 – 250 gram zuivel, 1 glas magere melk is ongeveer 150 gram, kies magere producten met zo min mogelijk toegevoegde suikers (dus geen Optimel, geen yoghurtdranken)
– 25 gram zoetmiddelen, 1 theelepel zoetmiddel is 5 gram, 1 eetlepel rozijnen is 10 gram