Voedingsvoorlichting

bij stress en hormoondisbalans

 

Stress

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat onze gezondheid ons belangrijkste bezit is. Dat is mooi. We willen gezonder worden, meer energie, actief ouder worden. 

Maar wie kan zeggen dat hij of zij nooit stress heeft? Een leven zonder stress, dat gaat vast niet lukken. Maar weet je dat je stress ook kunt verminderen met voeding?

En dat stress de grootste veroorzaker is van een hormoondisbalans met alle lichamelijke gevolgen van dien?

Graag begeleid ik je naar een leven met minder stress.

 

 

Hormoondisbalans

Vaak denken mensen bij hormonen aan vrouwenklachten, maar dat zijn natuurlijk alleen de geslachtshormonen. Zeker, bij een hormoondisbalans van de vrouwelijke geslachtshormonen, denk dan aan de overgang, PCOS, PMS, oestrogeendominantie, etc. kan je je niet altijd even fit voelen. Maar denk ook eens aan cortisol bij stress. Die kennen we wel. En dat is ook een hormoon. 

Een aantal bekende hormonen op een rijtje, waar je niet altijd meteen aan denkt, maar die wel bij jou bekend zullen zijn:

 

  • cortisol (stresshormoon, naast adrenaline, noradrenaline)
  • insuline (bloedsuikerspiegelhormonen)
  • serotonine (zowel een neurotransmitter als hormoon)
  • dopamine (zowel een neurotransmitter als hormoon)
  • thyroïden (schildklier- en bijschildklierhormonen)
  • testosteron naast progesteron en oestrogeen (geslachtshormonen)
  • gastrine, cholecystokinine (spijsverteringshormonen)

Alle hormonen samen lijken op een kaartenhuis. Is er één uit balans, stort het kaartenhuis in. Met lichamelijke klachten als gevolg.

 

Lichamelijke klachten die je het meeste hoort als gevolg van een hormoondisbalans:

stress, oververmoeidheid, haaruitval, darmklachten, gewichtstoename, hyperinsulinemie, insulineresistentie, Diabetes II, koolhydraatverslaving, eetbuien, spijsversterkingsproblemen, opgeblazen gevoel, huidproblemen, laaggradige/terugkerende ontstekingen, hoofdpijn, migraine, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, slaapproblemen, laag libido, onvruchtbaarheid, gewrichts- en spierpijnen, onrust, opgejaagd gevoel, zweten, koude handen/neus, afwijkende menstruatie, PMS, PCOS.

Gezonde en de juiste voeding kan jou op weg helpen naar een vitaal, energiek en gezond leven.