Leefstijl en voeding: 10 tips om in balans te blijven

Veel mensen merken dat ze zich beter en vitaler voelen wanneer ze gezonder eten en beter voor zichzelf zorgen. Dus ook als het gaat om bewegen en ontspannen. Ieder mens heeft een zelf genezend vermogen en dat werkt het beste in ontspanning. Maar hoe zorg je ervoor dat je lichaam in balans blijft?  

De volgende 10 tips helpen daar zeker bij:

 
  1. Drie keer één derde. Maak van je beide handen een kommetje. Dit is ongeveer de grootte van je maag. Hieruit kun je afleiden hoeveel je per maaltijd zou moeten eten. In het gunstigste geval is één derde van je maag gevuld met vloeistof, een derde gevuld met vast voedsel en een derde leeg. De lege ruimte is nodig om je maag optimaal te kunnen laten mixen en kneden.
  2. Niet eten zonder honger. Honger is een manier van je lichaam om je te vertellen dat je spijsvertering gebruiksklaar is en op scherp staat. Als je eet vanwege stress, verveling of gewoonte, dan eet je terwijl je lichaam niet klaar is om voedsel te verwerken. Volgens de ayurvedische leer moet je vata-evenwicht hersteld worden. En dat kan zo:
  3. Laat 2,5 uur tussen de maaltijden en tussendoortjes zitten. Je spijsvertering heeft ongeveer 2,5 uur nodig om een volledige spijsverteringscyclus te doorlopen, nadat je iets hebt gegeten. Door eerder te eten, onderbreek je de cyclus, waardoor een nieuwe rondgang begint, voordat je lichaam daar klaar voor is.
  4. Wees geduldig bij het willen afvallen. Veel mensen zijn ongeduldig wanneer ze wat kilo’s kwijt willen. Blijf bij het doel en je bereikt het! Richtlijn voor een gezond gewichtsverlies is een pond per week. Het lichaam zal haar eigen stofwisseling en gewicht bij het juiste regime zelf corrigeren. Geniet van gezond eten en bewegen, zonder dat het een strafmaatregel lijkt.
  5. Leer de juiste voedingsmiddelen te bereiden. Leer nieuwe gerechten maken. Kijk met een andere blik naar voeding. Eet vers, gebruik gezonde vetten en zorg dat je voldoende ‘gezonde’ koolhydraten en eiwitten eet. Beperk de snelle suikers, witmelen, harde kazen, schimmelkazen, zout, rood vlees, kunstmatige zoetstoffen, goedkope geraffineerde plantaardige oliën.
  6. Blijf bewegen en ook ontspannen. De beste beweging is regelmatig stevig wandelen, joggen, fietsen of yoga, ongeveer 3 tot 5 keer per week. Loop eens een half uurtje na het eten, lekker in de natuur. Dat geeft je geest ook weer goede energie. Zorg dat de vorm van beweging en ontspanning bij je lichaamstype past.
  7. Gun jezelf om te eten, verbied het jezelf niet. Geniet af en toe van je favoriete zoetigheid zonder schuldgevoel en ga gerust lekker uit eten. Compenseer dat de volgende dag met lichte voeding. Honger jezelf niet uit.
  8. Drink voldoende. Water op kamertemperatuur, warme kruidenthee, warm gekookt water met limoen of citroen breekt de vetten af. Maak het ook weer niet te gek, dus in totaal niet meer dan 2 liter.
  9. Weg met die weegschaal. Als je wat kilo’s kwijt wilt, dan blijft het een belangrijke vraag: to weegschaal, or not to weegschaal…  Staan de cijfertjes op de weegschaal jou te veel in de weg? Foetsie ermee. Gewicht verandert te veel gedurende de dag en week. Dat geeft alleen maar verwarring en vaak zelfs stress. Kies een vast moment per week of zelfs nog liever per maand. Maak van de weegschaal geen obsessie.
  10. Eet bewust. Wees je bewust van wat je eet per dag en drinkt. Kijk ook eens naar de invloed van eten op je gemoedstoestand. Als je eet, neem er de tijd voor en richt je aandacht op het voedsel en geniet ervan! En geniet van de omgeving of van je gezin aan de eettafel.