O.a. bij  gezondheid en voeding, voeding en overgangsklachten, mindful eten, eetrust, metabool syndroom, voeding en hormoondisbalans.

Voeding

Actief en gezond door de overgang

Marjon Schiltman - Counsellor Zwolle

Wat maakt mijn begeleiding anders?

De meeste mensen weten best wat gezonde voeding en een gezonde leefstijl inhoudt. Misschien niet altijd tot in de details, maar vaak is er meer dan voldoende kennis paraat om gezond te eten.

 

Gezond eten is gedrag, niet een gebrek aan kennis over wat gezond is!

We gaan niet aan de slag met vastgestelde doelen, weekschema’s en meetmomenten. Daar is op zich niets mis mee, alleen verander je je voedingspatroon en leefgewoonten niet duurzaam, dat blijkt regelmatig.

Vaak val je al snel weer terug in de oude gewoonten. Successen, zoals gewichtsverlies duren maar kort, teleurstelling volgt op teleurstelling omdat de doelen niet realistisch zijn. 

 

Lukt het je niet? Dan voel je je regelmatig een grote mislukking.

Om het nieuwe gezonde gedrag langer houdbaar te maken, is het belangrijk dat de verandering verloopt in de snelheid die jij aankan, met gezonde voeding die past binnen jouw mogelijkheden. Dan pas zet je de verandering om in gedrag voor de langere termijn.

De focus ligt dus niet op weegmomenten, kortstondige successen en weekschema’s, maar op vitaliteit en gezondheid.

 

Niet de weegschaal, maar jij bepaalt wat je vitale gewicht is!

De cijfers op de weegschaal zijn maar cijfers en de gemiddelde mens bestaat niet. Jij weet bij welk gewicht je je het beste voelt. Niet de weegschaal. Zo word je de manager van je eigen gezondheid!

 

Gezonde voeding

Voeding speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Wat je eet, bepaalt of je je lekker in je vel voelt en of je je lichaam voorziet van de juiste bouwstoffen. Niets mis mee natuurlijk.

Behalve wanneer de geboden en de verboden gaan overheersen, het ene dieet het andere opvolgt met tijdelijk resultaat en jij de weg kwijtraakt.

Wat is gezonde voeding eigenlijk? Hoe is gezonde voeding in te passen in je leven? Wat is haalbaar? Hoe eet je het gezondst in de overgang? Welke voeding helpt bij een hormoondisbalans?

 

Metabool syndroom

Veel vrouwen in de overgang met overgewicht hebben last van verschillende lichamelijke klachten en ongemakken. Een combinatie van een aantal van deze klachten noemen we het metabool syndroom. Dit syndroom is één van de ongemakken.

Het metabool syndroom geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Er is sprake van het metabool syndroom als je een grote buikomtrek hebt, en daarnaast twee of meer van de volgende dingen:

  • hoge bloeddruk, ongeacht of je er al voor wordt behandeld
  • te veel bloedvetten: het triglyceridengehalte is verhoogd
  • te hoog LDL-cholesterol (het ‘slechte’ cholesterol)
  • verhoogde nuchtere bloedsuikerspiegel of diabetes type 2

De arts helpt je op medisch gebied, maar hoe ga je er verder meer om? Hoe kan voeding een rol spelen? En lukt het om gezond te eten als je de richtlijnen weet? Past het binnen jouw mogelijkheden?

 

Verstoord eetgedrag (emotie-eten)

Wanneer je eten-zonder-honger de baas bent (want dat is emotie-eten eigenlijk…), eet je alleen wanneer je lichaam vraagt om voedingsstoffen. Dus niet wanneer je een leegte wilt vullen of je vermoeide lijf energie wilt geven.

Het resultaat is een (redelijk) gezond gewicht, vitaliteit, plezier in eten en koken en minder kans op lichamelijke problemen zoals bij het metabool syndroom.

Maar hoe word je eten-zonder-honger de baas? Wat zijn onderliggende oorzaken van de onrust die je ervaart tijdens de overgang? Hoe komt het dat het op dit moment zo lastig is? Wat kun je doen binnen je eigen mogelijkheden? 

 

Voeding en overgang

Veel lichamelijke belemmeringen vóór, tijdens en na de overgang staan je lekker in je vel voelen in de weg, voorbeelden hiervan zijn:

  • Hyperinsulinemie (insulineresistentie)
  • Vertraagde stofwisseling
  • Hormoondisbalans (cortisol, oestrogeendominantie, vertraagde schildklierwerking. leptineresistentie)
  • Medicijngebruik (bijwerkingen)
  • Overgewicht
  • Voedingstekorten

Hoe ga je hier als manager van je eigen lichaam het beste mee om? Wat doet deze hormoondisbalans nog meer met je? Ook hier speelt o.a. voeding een belangrijke rol bij!

Hoe ziet mijn begeleiding eruit?

Ik leer je manager te worden van je problemen en klachten op dit gebied. Mijn begeleiding is niet sturend, maar aansporend bij het maken van keuzes.

Met gesprekken, informatie en eventueel creatieve opdrachten help ik je inzicht te krijgen in de oorzaken van deze klachten en help ik je maximaal te functioneren op je eigen niveau.

Zo boek je al vlot resultaten voor de lange termijn. 

 

Ervaren voedingsdeskundige en leefstijladviseur

Als ervaren voedingsdeskundige adviseer ik je wat gezonde voeding bij o.a. hormoondisbalans inhoudt, ook help ik je zelf manager te worden van andere factoren zoals omgevingsfactoren, eetgedrag, lichamelijke belemmeringen en meer.

Naast de sessies krijg je toegang tot een online platform met veel informatie over voeding, vitaliteit en werkgerelateerde thema’s die van belang zijn voor vrouwen boven de veertig en/of tijdens de overgang.

 

Online platform

“Marjon luisterde goed, liet mij uitpraten, stelde duidelijke vragen waardoor ik ook echt werd uitgedaagd om na te denken. Stelde ook onverwachte vragen, zoals wat mijn rolmodel was. Op een gegeven moment zat ik zo vast in het serieuze nadenken en het formuleren, dat zulke vragen een welkome afwisseling waren.”
Tamara

Als voedings- en leefstijlcoach ben ik in het programma van De Ondernemer op televisie geweest.