Amandelmuffin met appel

Amandelmuffin met appel

Amandelmeel, voedzaam, bevat veel mineralen en belangrijke vetzuren. Deze muffin is eigenlijk een supermuffin, zeker wanneer je kokosolie gebruikt en palmsuiker, is het een gezond en lekker tussendoortje.

Zelf door er vaak iets minder suiker door, maar dat is afhankelijk van wat je eigen smaak is. Met appel is de muffin heerlijk fris, maar je kunt er ook stukjes chocolade doorheen mengen (van een reep met 72% cacao) of een paar eetlepels kokosrasp.

Waarom zo goed voor 45-plussers (eigenlijk voor iedereen)?

Amandelen zijn glutenvrij, bevatten grotendeels enkelvoudig onverzadigde vetzuren en zijn daardoor gezond voor hart en bloedvaten. Ook bevatten ze veel mangaan. Mangaan speelt een belangrijke rol bij de leverontgifting ende aanmaak van energie op celniveau. Ook bevatten ze het mineraal chroom, en deze helpt de bloedsuikerspiegel constant te houden en hebben we minder koolhydraathonger.

Verwarm de oven alvast voor op 180 graden, want het beslag is zo klaar!

 

 

Ingrediënten (ongeveer 8 stuks)

  • 200 gram amandelmeel
  • 100 gram gesmolten roomboter of kokosolie (zuivelvrij)
  • 100 gram palmsuiker of rietsuiker of zoet naar keuze (agave of honing, sukretine)
  • Een stevige handappel 
  • 2 eieren
  • snufje zout
  • 1 theelepel bakpoeder

 

Bereiding

  1. Meng eerst alle droge ingrediënten door elkaar en voeg dan alle andere ingrediënten toe.
  2. Even goed roeren zodat je een egale massa hebt.
  3. Voeg eventueel naar smaak toe iets wat je lekker vind. Bijvoorbeeld stukjes pure chocola (72%), rozijnen, gehakte noten of gedroogde vruchtjes, of stukjes appel met kaneel.
  4. Vul een bakblik voor muffins met cupcake vormpjes.
  5. Verdeel het beslag over de vormpjes, ze hoeven niet helemaal vol te zijn want het rijst nog iets.
  6. Bak ze vervolgens ca 15 á 20 minuten op 180 graden.

Als de muffins zijn afgekoeld kun je ze prima bewaren in een luchtdicht afgesloten doos en eventueel invriezen.

 

Geniet ervan!