Gezonde relatie met eten

Stop met lijnen, ga voor eetrust

 

Ben je toe aan eetrust?

Voortdurend ben je op zoek naar eten of bezig met eten. De hele dag door eet je. Vaak heb je een uurtje na een grote maaltijd alweer zin in iets. Overal liggen snacks. Je voelt je onrustig, verveeld of verdrietig en dan ga je juist op zoek naar eten. Alle regelmaat is verdwenen.

 

Wat je allemaal al wel niet geprobeerd hebt …

Diëten, en dan eerst fijn afvallen maar even later weer net zo snel aankomen. Regelmaat inbouwen maar je houdt dat niet vol met een gezin en werk ernaast. Sporten, want dan lijkt het of je ook meteen gezonder gaat eten, maar het is allemaal van korte duur.

 

Stop met lijnen, ga voor eetrust

Mijn begeleiding helpt je rust in te bouwen, niet alleen in je eetgedrag maar ook eromheen. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Eetrust: Niet diëten maar regelmaat, goede gezonde voeding die je verzadigt, geen idiote of onzinnige restricties in wat je eet of de hele dag door calorieën tellen, maar bewust en intuïtief eten, en de weegschaal kan weg;
  • Hormoonbalans: We onderzoeken of een hormoondisbalans eetrust in de weg staat, door alle restricties heb je vaak voedingstekorten en door te eten zijn er voldoende bouwstoffen voor de aanmaak van hormonen.  Zo neem je de innerlijke signalen van honger en verzadiging (ook hormonen) weer waar;
  • Gezondheid en zelfcompassie: Je leert omgaan met omgevingsfactoren, vermindert stress, doorbreekt de haat-liefdeverhouding met eten en jezelf, buigt (negatieve) dieetgedachten om in positief denken, en je stopt met het stellen van niet realistische eisen aan jezelf.

 

Wat bereik je?

Samen inventariseren we hoe je kunt stoppen met het eeuwige lijnen, hoe je je lichaam en jezelf meer leert waarderen, hoe je goed voor jezelf zorgt, hoe je ophoudt met streven naar een onhaalbaar ideaal,  hoe je negatieve emoties niet meer verwart met honger. Om eindelijk eens echt bezig te zijn met je gezondheid en welbevinden in plaats van met kilo’s gewichtsverlies.