Eten met aandacht: 7 Mindfultips


Veel mensen hebben moeite met het tijd nemen om te eten in deze drukke en dynamische tijden. Terwijl rustig en met aandacht eten een positief effect heeft op het welbevinden en de gezondheid.

Als je meer tijd wilt nemen om te eten en meer rust wilt inbouwen zijn hieronder een aantal tips te vinden, die je hierbij ondersteunen.

 

 

Eten met aandacht: 7 mindful tips

 
  1. Breng je aandacht in het hier en nu. Verzin een ritueel waarmee jij duidelijk het beginnen met eten markeert. Bijvoorbeeld even een moment van stilte.
  2. Eet op een vaste plek. Wanneer je regelmatig eet bij de TV of de computer gaat je lichaam vanzelf aangeven dat het wat wil eten, als je op weer op die plek gaat zitten. Je krijgt bijvoorbeeld al trek als je de computer aandoet! Voorkom dit door altijd te eten op een vaste plek. Laat het eetmoment een eetmoment zijn op een vaste plek.
  3. Eet zittend op een rustige plek. Alleen paarden eten staand, hoor je vaak in de bepaalde reclame op TV. Neem de tijd om te eten en geniet er bewust van door erbij te gaan zitten.
  4. Eet zonder afleiding. Dus geen TV, geen computer aan, geen mobieltje aan tafel, en geen tijdschrift of boek lezen. Niet eten als je fietst of autorijdt. Er speciaal voor gaan zitten dus.
  5. Eet met plezier door al je zintuigen bij het eten te betrekken. Begin niet meteen met kauwen, maar neem de smaak waar alsof je het eten voor het eerst proeft. Hoe ruikt het? Hoe ziet het eruit?
  6. Neem kleine hapjes en kauw goed. Kleiner bestek wil ook nog wel eens helpen. En kauw eens 20x op een hap eten. Je proeft beter, eet bewuster en je lichaam krijgt de tijd om het seintje ‘VOL’ door te geven.
  7. Sla geen maaltijden over. Door honger is het moeilijker om bewuste eetkeuzes te maken. Je gaat veel sneller snaaien van eten dat snel voorhanden is. Je eet meer, snel en minder bewust. Eet bijvoorbeeld ook altijd rond dezelfde tijd. Zo krijg je een lichaam met een evenwichtig ritme.