Emotie-eten: eten met aandacht, 7 Mindfultips


Veel mensen hebben moeite tijd nemen om te eten in deze drukke en dynamische tijden. Terwijl rustig en met aandacht eten een positief effect heeft op het welbevinden en de gezondheid. En op je hongergevoel. Je maag krijgt de tijd om het seintje ‘vol’ door te geven aan je hersenen.

Als je meer rust wilt inbouwen zijn hieronder een aantal tips te vinden, die je daarbij helpen.

 

 

Eten met aandacht: 7 mindful tips

 
  1. Breng je aandacht in het hier en nu. Verzin een ritueel waarmee jij duidelijk het begin van je maaltijd markeert. Bijvoorbeeld even een moment van stilte.
  2. Eet op een vaste plek. Wanneer je regelmatig eet bij de TV of de computer gaat je lichaam vanzelf aangeven dat het wat wil eten, als je op diezelfde plek gaat zitten. Je krijgt bijvoorbeeld al trek als je de computer aanzet! Voorkom dit door altijd te eten op een vaste plek. Laat het eetmoment een eetmoment zijn, op een vaste plek.
  3. Eet zittend op een rustige plek. Dus niet staand bij het aanrecht. Neem de tijd om te eten en geniet er bewust van door erbij te gaan zitten.
  4. Eet zonder afleiding. Dus geen TV, geen computer aan, geen mobieltje aan tafel, en geen tijdschrift of boek lezen. Niet eten als je fietst of autorijdt. 
  5. Eet met plezier door al je zintuigen bij het eten te betrekken. Begin niet meteen met kauwen, maar neem de smaak waar alsof je het eten voor het eerst proeft. Hoe ruikt het? Hoe ziet het eruit?
  6. Neem kleine hapjes en kauw goed. Kauw eens twintig keer op een hap eten. Je proeft beter, eet bewuster en je lichaam krijgt (ook hier) de tijd om het seintje ‘VOL’ door te geven.
  7. Sla geen maaltijden over. Door honger is het moeilijker om bewuste eetkeuzes te maken. Je gaat veel sneller snoepen van eten dat in de buurt ligt. Je eet meer, snel en minder bewust. Eet bij voorkeur iedere dag op dezelfde tijden. Vind je ritme.

Lees hier meer over mijn begeleiding: