Energiek en vitaal door de overgang

Eet de juiste voedingsmiddelen en zorg voor balans

Hormoondisbalans

Tijdens de overgang verandert de hormoonbalans in je lichaam. De vruchtbaarheid verdwijnt. Iedere vrouw gaat door deze fase. De een merkt er nauwelijks iets van en de ander heeft jarenlang last van klachten.

Veel vrouwen die te maken hebben met lichamelijke en mentale klachten tijdens de overgang zoeken begeleiding bij voeding en leefstijl in de overgang.

 

Drie fasen

De overgang bestaat uit drie fasen (perimenopauze, menopauze en postmenopauze. Tijdens deze fasen merk je allerlei hormonale veranderingen. Hierdoor kun je last hebben van opvliegers, stemmingswisselingen, gewichtstoename, gewrichtspijnen, nachtelijk zweten, slecht slapen, vergeetachtig, spierpijn, urineverlies, droge huid en meer.

Gemiddeld duurt de gehele overgang 4 tot 6 jaar, maar dat kan enorm verschillen per vrouw.

 

 

Ga voor vitaliteit en je optimale gezondheid

Het beste wat je kunt doen is goed voor jezelf en je lichaam zorgen. Let op je voeding, eet bepaalde voedingsmiddelen minder en andere meer, eet meer verzadigende voeding, manage je vetweefsel, zorg goed voor je darmen, slik wat je tekort komt, beweeg actief en bouw voldoende herstelmomenten in.

 

 

Help ik kom aan, dus ga minder eten…

Vaak hebben vrouwen de neiging om in de overgang minder te eten, want er komen wat kilo’s bij. Al gauw minder je in het eten van vetten. Terwijl juist vetten (o.a.) zo belangrijk zijn voor het ‘bouwen’ van de geslachtshormonen.

 

En wat effect heeft op de hormoonbalans in de overgang, heeft ook vaak gevolgen voor vitaliteit, stemming en gedrag.

De meeste mensen weten wel dat voeding invloed heeft op je welbevinden en hoe je je voelt, maar vaak weten ze niet hoe groot deze invloed is en hoe voeding en welbevinden elkaar precies beïnvloeden.

Eten is een noodzakelijk onderdeel van ons leven, maar het is meer dan voeding tot je nemen. Het heeft niet alleen invloed op onze gezondheid, maar ook op hoe we ons voelen, hoe we denken én hoe we handelen. Met eten kun je je stemming en emoties optimaliseren.

 

Voedingsstoffen spelen een grote rol bij je:

  • gevoelens: zoals bij je stemming, stress, je emoties (angst, somber zijn, depressieve gevoelens, frustratie) en prikkelbaarheid
  • denken: negatieve gedachten, veel piekeren, negatief zelfbeeld, concentratie, geheugen
  • gedrag: eetgedrag, impulscontrole, koolhydraat- of suikerverslaving, daadkracht, doorzettingsvermogen
 
Ook spelen voeding en je leefstijl een rol bij de expressie van je genen (epigenetica). Goed nieuws, want op deze twee (voeding en leefstijl) heb je zelf controle!

 

Met mijn begeleiding leer je met leefstijl- en voedingsadviezen je stemming en hormoonbalans te verbeteren en ga je energiek en vitaal door de overgang.

Deze thema's komen aan de orde

  • Optimale voeding in de overgang
  • hormoonbalans, darmgezondheid
  • eetrust en omgevingsfactoren
  • Actief bewegen en voldoende herstelmomenten
  • Slaap en ontspanning
  • Zingeving
  • Zinvolle relaties
  • Stressmanagement
  • Timemanagement
  • Energiemanagement
  • Zelfcompassie en zelfvertrouwen

Eet meer!

Wanneer je kiest voor mijn begeleiding met een strippenkaart, ontvang je gratis het boek ‘Eet meer!’ van PuurGezond.

Een boek gericht op lekker in je vel zitten en het bevat 70 recepten en 14 dagmenu’s. Gebruik het als inspiratie voor het zelf kokerellen met verse producten.

Tot gauw!