Dit zijn de gevolgen van stress op hormoonbalans en eetgedrag

Wat zijn de gevolgen van stress voor de hormoonbalans en eetgedrag?

 

Stress

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat onze gezondheid ons belangrijkste bezit is. Dat is mooi. We willen gezonder worden, meer energie, actief ouder worden.

Maar wie kan zeggen dat hij of zij nooit stress heeft? Een leven zonder stress, dat gaat vast niet lukken. Maar weet je dat je stress ook kunt verminderen met voeding?

En dat stress de grootste veroorzaker is van een hormoondisbalans met alle lichamelijke gevolgen van dien?

Graag begeleid ik je naar een leven met minder stress en meer eetrust.

 

 

Hormoondisbalans

Vaak denken mensen bij hormonen aan vrouwenklachten, maar dat zijn natuurlijk alleen de geslachtshormonen. Zeker, bij een hormoondisbalans van de vrouwelijke geslachtshormonen, denk dan aan de overgang, PCOS, PMS, oestrogeendominantie, etc. kan je je niet altijd even fit voelen. Maar denk ook eens aan cortisol bij stress. Die kennen we wel. En dat is ook een hormoon.

 

Een aantal bekende hormonen op een rijtje, waar je niet altijd meteen aan denkt, maar die wel bij jou bekend zullen zijn:

 

  • cortisol (stresshormoon, naast adrenaline, noradrenaline)
  • insuline (bloedsuikerspiegelhormonen)
  • serotonine (zowel een neurotransmitter als hormoon)
  • dopamine (zowel een neurotransmitter als hormoon)
  • thyroïden (schildklier- en bijschildklierhormonen)
  • testosteron naast progesteron en oestrogeen (geslachtshormonen)
  • gastrine, cholecystokinine (spijsverteringshormonen)

Alle hormonen samen lijken op een kaartenhuis. Is er één uit balans, stort het kaartenhuis in. Met lichamelijke klachten als gevolg.

Weet je dat hormonen en neurotransmitters ook van invloed kunnen zijn op je eetgedrag?

 

Lichamelijke klachten die je het meeste hoort als gevolg van een hormoondisbalans:

stress, oververmoeidheid, haaruitval, darmklachten, gewichtstoename, hyperinsulinemie, insulineresistentie, Diabetes II, koolhydraatverslaving, eetbuien, spijsversterkingsproblemen, opgeblazen gevoel, huidproblemen, laaggradige/terugkerende ontstekingen, hoofdpijn, migraine, stemmingswisselingen, concentratieproblemen, slaapproblemen, laag libido, onvruchtbaarheid, gewrichts- en spierpijnen, onrust, opgejaagd gevoel, zweten, koude handen/neus, afwijkende menstruatie, PMS, PCOS.

 

 

Eetrust

Waar niet meteen iedereen aan denkt is dat verstoord eetgedrag zoals emotie-eten, ook een lichamelijke component kan hebben. Denk daarbij aan de neurotransmitter serotonine, de spijsverteringshormonen en hormonen zoals insuline, cortisol en leptine.

Bij verstoord eetgedrag is het meestal niet voldoende alleen naar de gedragscomponent te kijken. Tijdens mijn begeleiding kijken we samen naar de lichamelijke componenten en hoe voeding hier een rol in kan spelen, gedrag, omgevingsfactoren en andere zaken die van invloed zijn op je eetgedrag.

 

Gezonde voeding met voldoende vetten en eiwitten beïnvloedt je eetgedrag. 

Lees hier meer over mijn begeleiding: