Gezonde voeding en leefstijl

Gezond eten en bewegen

Afvallen, diëten, lijnen. Hoe je het ook noemt, we zijn er constant mee bezig. Natuurlijk is het goed om gezond te eten en actief te bewegen, alleen zeggen de cijfers op de weegschaal niet zoveel over hoe gezond je bent en hoeveel je waard bent. Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat diëten juist resulteert in gewichtstoename. 

Toch blijven we vasthouden aan onze dieetcultuur.

Eten is tegenwoordig overal om ons heen. We worden talloze keren per dag verleid tot eten. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om al die verleidingen te weerstaan. En waarom zou je ook? Lijnen leidt alleen maar tot gewichtstoename. Daarnaast wil je ook gewoon kunnen genieten van lekker eten. Het hele jaar sla en rauwe wortels is geen feestje. Maar we doen het vaak wel. Een gezonde relatie met eten? Door al het lijnen zijn niet de kilo’s maar is wel een gezonde relatie met eten verdwenen.

Vaak helpt het om gezondheid in een groter perspectief te plaatsen, andere waardes en zingeving te zoeken. De focus komt dan minder op onze dieetmentaliteit te liggen. Met vaak interessante gevolgen, meer welbevinden en gezondheid. Want slank zijn is niet per se gezond.

 

Gewichtsneutraal advies, wat houdt dat in?

Gewichtsneutraal betekent dat de focus niet op je gewicht of omvang ligt, of op het bereiken van een ‘gezond’ gewicht en gewichtsverlies. Je gewicht zegt namelijk maar weinig over hoe gezond je bent, blijkt uit divers en uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. Verrassend?

De focus ligt wel op gezondheidsgedrag en op je relatie met eten. Want vaak is deze flink verstoord door al het lijnen. De weegschaal kan de deur uit en je mag weer luisteren naar je lichaam.

Centraal staat het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten en met jezelf, het gaan naar een actieve en gezonde leefstijl, waarbij het uitgangspunt jouw gezondheidsdoel is.

 

Waarom eigenlijk?

Dieetgericht denken, de dieetmentaliteit haalt de aandacht weg bij wat er werkelijk toe doet, namelijk het blijvend veranderen van je gezondheidsgedrag.

Bovendien heeft al dat lijnen niets gebracht (hooguit een flinke bankrekening bij alle dieetgoeroes). Uit onderzoek blijkt dat 80 tot 95% van de mensen die met een dieet zijn afgevallen weer aankomen. Bij twee-derde komt niet alleen het verloren gewicht er weer bij, maar ook nog wat extra kilo’s. Het heeft geen zin.

Daarnaast zorgt de focus op gewichtsverlies dat mensen een ongezonde relatie met eten ontwikkelen en het heeft een negatieve invloed op je zelfbeeld en hoe je naar je lichaam kijkt. Het getal op de weegschaal kan een obsessie worden. Hoe je eruitziet, lijkt nooit ‘genoeg’. Zo ben je je hele leven bezig met gewicht en lichaamsomvang. 

Ook nog zonder het beoogde resultaat.

 

Wat dan wel?

Het advies zet je aan je te richten op gezondheidsdoelen, maar dan gewichtsneutraal. 

 
Thema’s die aan bod komen zijn:
  • Optimale voeding (richtlijnen orthomoleculaire en ayurvedische voedingsleer): wat is echt gezond eten? Wat past bij jou en in je leefstijl? Wat is goede voeding bijvoorbeeld in de overgang? Wat hebben gezond eten en gezonde darmen met stemming te maken?
  • Eetrust en hormoonbalans: om weer rust in je eetpatroon te vinden: eetrust, mindful en bewust eten. Door voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen ‘werken’ de lichaamssignalen (honger- en verzadigingshormonen) beter.
  • Eetgedrag en omgevingsfactoren: door eventueel emotie-eten, extern eten, lijngericht eten te onderzoeken en hierop te anticiperen creëer je een gezonde relatie met eten, door bewustwording van alle omgevingsfactoren leer je hiermee omgaan.
  • Actief bewegen en voldoende herstel: niet alleen beweging is goed voor je gezondheid, ook voldoende slaap en ontspanning.
  • Stress- en energiemanagement: Hoe ga je om met stress, voorkom je een burn-out, hoe houd je voldoende energie over?
  • Zingeving en belangrijke anderen: Wat is en wie zijn belangrijk voor jou in je leven. Wat geeft je energie en wat neemt energie?

 

Na het advies bepaal je zelf aan welk gezondheidsdoel je wilt gaan werken. Of je volgt het handige stappenplan.

 

Begeleiding

Wil je begeleiding op maat, op locatie? In de nabespreking van de scan overleggen we samen wat mogelijk is.