5 tips om een leefstijlverandering vol te houden

Veel mensen weten best hoe ze gezonder kunnen leven, letten op wat je eet, voldoende ontspanning, genoeg actief bewegen …  Toch valt het vaak zwaar tegen. Hieronder volgen 5 tips om een leefstijlverandering vol te houden.

Nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om in het normale repertoire van handelingen opgenomen te worden. Drie weken! roepen we in koor. Nu blijkt uit onderzoek dat het zelfs nog langer duurt dan die drie weken. Voordat jouw goede voornemen ‘gewoon’ is? Dat duurt minstens 2 maanden! 

 

5 tips om een leefstijlverandering vol te houden:

  • Houd je doelen realistisch – Laat je goede voornemens haalbaar zijn. Wijk niet al te veel af van je normale handelen. Ga niet opeens vijf keer per week naar de sportschool als je geen liefhebber bent van sporten/sporten in een sportschool. Dat ga je niet volhouden! Kies een vorm van bewegen die jou aanspreekt. Kies geen extreem dieet, omdat je dit nooit de rest van je leven blijft volhouden. Sterker nog, dat wil je niet eens!
  • Beperk het aantal goede voornemens – Ga niet EN stoppen met roken EN minder snoepen EN een nieuwe studie oppakken. Focus je op één of twee goede voornemens en maak daar een concreet stappenplan voor; hoe ga je dit aanpakken? Hoe lang wil je daar over doen? Laat je stappen binnen je mogelijkheden vallen, er zijn grenzen.
  • Zoek medestanders – Wil je gezonder eten? Bezoek dan een groepscursus of google naar gezonde en heerlijke recepten. Wil je beginnen met hardlopen, ga naar een beginnersgroep bij de atletiekvereniging of ga samen met die collega beginnen die het er laatst ook al over had. Wees elkaars stok achter de deur.
  • Schrijf je doelen op – En formuleer deze positief. Dus: “Ik ga gezonder eten” en niet “ik ga niet meer snoepen”. Beschrijf ook kort *wat de voordelen zijn van dit nieuwe gedrag, zet ernaast *wat de nadelen zijn van het oude gedrag en *schrijf op waarom jij dit vast en zeker gaat volhouden! Hang het ergens op, heb je een moeilijk moment? Lees het dan rustig door.  
  • Beloon jezelf! – Hoe meer herhaling des te groter de kans dat het nieuwe gedrag gaat beklijven (mooi woord, je voelt het bijna). En heb je die twee maanden volgehouden, beloon jezelf dan eens. En wees vooral trots op jezelf. 

Lees hier meer over mijn begeleiding: