Dalfsen: Zaterdag 23 april was het weer zover: de eerste wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap F5B. Een goed begin is het halve werk, dus het vliegveld waar de eerste rakken gevlogen werden lag in Dalfsen, te gast bij regionale modelvliegclub Friendship. Naast de zorg voor de innerlijke mens hadden Gerard en Mieke van deze club gezorgd voor een vriendelijk zonnetje. Dalfsen met het ruime vliegveld, een eigen kantine en de niet-zeurende boeren in de omgeving, staat voor eeuwig in de boeken als het vliegveld waar de zon altijd schijnt!
Al vlot hadden de toeschouwers zich genesteld op het zonnige terras en hadden de vliegers hun speedzwevers ‘klaar voor de strijd’ op aangepaste camerastatieven. Opvallend was dat de ingevlogen cameraploeg voor promotie van het modelvliegen het juist zonder statief moest stellen! Gert-Jan van Oostrum maakte de regels voor het vliegen duidelijk en stelde de wedstrijdleiding voor deze dag voor, een taak voor Johan van Gogh. Teckel Suus, ondertussen de mascotte van de F5B-vliegers, draaide zich nog eens om in haar mand, toeschouwers pakten zonnebrandolie, piloten hun opgeladen lipo’s; de wedstrijd kon beginnen.
Op het programma stonden 3 vliegrondes, dat wil zeggen 200 seconden zoveel mogelijk rakken te vliegen, daarna een zweef-duurvlucht van 10 minuten met als uiteindelijk doel een landing op een van te voren hiervoor aangegeven plek. Het electrozweven is naast stevig sturen, ook turen in de lucht en tijden bijhouden, dus in Dalfsen werd door de piloot weer gretig gebruik gemaakt van een helper om maar niet in 7 sloten tegelijk terecht te komen. In dit geval letterlijk…
De rol van de toeschouwer was vooral aanmoedigen, opvangen bij calamiteiten, proberen de speedzwevers te volgen, niet te veel laten afleiden door overige gebeurtenissen in de naaste omgeving en in sommige gevallen kwispelen en/of blaffen.
Dit keer geen stevige crashes en vliegtuigen in stukken verspreid over het vliegveld. Ook geen treurende groepjes om de overblijfselen van een speedzwever. Aan de ene kant minder spectaculair voor de toeschouwers aan de andere kant een zegen voor het te besteden budget voor de toch al kostbare hobby. De enige thriller van de dag was een noodlanding van Mark de Groot vlak voor een aanstormende tractor. Het vliegtuig kon ternauwernood gered worden door een 007-actie van de piloot zelf. Kortom de F5B-vliegdag kabbelde rustig voort met vooral tevreden gezichten van zowel ervaren rotten in het F5B-vak als F5B-vliegers in de dop.
Natuurlijk was er aan het einde van de dag een uitslag. Met een zucht van opluchting constateerden de Nederlandse piloten dat de Belgische gastvliegers Luc en Willy de lijst dan wel domineerden maar voor ‘spek en bonen’ meededen. Zoals een echt kampioen van 2010 betaamt, wist den Hollander Gerben van Berkum beslag te leggen op de derde plek, op het rak gevolgd door Ronald van den Ham en Gert-Jan van Oostrum.
Gezamenlijk ruimden piloten, toeschouwers, Gerard en Mieke van Friendship de overblijfselen van een ‘losbandige’ F5B-vliegdag op en hebben een aantal van de piloten en toeschouwers met de F5B-mascotte in de mand, de dag smakelijk afgesloten bij ‘t Asje in Dalfsen. Op naar de volgende Benelux cup of het vervolg van het Nederlands Kampioenschap!
Marjon Schiltman
Leuk geschreven Marjon!
Eindelijk eens een verslagje van iemand die er anders tegenaan kijkt dan wij, de piloten.
Graag gedaan! Ik zal dat zeker vaker doen.